Default Gallery in Android 4.1.1 does not identify my picture in my Virtual SD Card

Memang dekat seminggu lebih aku cari solution ni...macam-macam cara aku dah buat, kejap jadi kejap idak..so aku masukkan semua dalam artikel ni..

Cara 1 :
1) Pada phone, klik setting > Apps
2) Cari apps gallery dan buka
3) Klik butang 'clear data'. Ia akan buang semua data termasuk configuration yang kita dah buat pada gallery dan juga data cache gambar-gambar dalam storage kita. Jangan risau gambar hensem kita tak hilang..
4) Then buka semula apps gallery tu, ia akan baca dan rebuild semula senarai gambar dalam phone kita..

Memula guna cara atas tu gambar semua dah ada..then suddenly akhir2 ni, tetiba problem ni pulak keluar...bila aku buka apps gallery tu je scroll 2-3 muka surat tetiba terpadam sendiri apps tu..erk!..apa yg jadik..aku ingat kesan aku upgrade JB aritu kot agaknya...aiseh..masak aku..malas dah nak flash semula..Aku ingatkan juga kot gambar dah dekat 2000 file kot banyak sangat...So cari punya cari, jumpa thread forum orang tanya mende sama..

Cara 2 :
1) apps gallery JB 4.1.1 ni memang ada problem..so forumer galak guna third party software.
2) cari kat Google Play tajuk 'QuickPic' dan install
3) Bukak je terus detect semua nama subfolder dalam folder /DCIM/Camera aku tu..scroll sampai abis pon takde masalah...ahaks!..Google kena resolve problem ni hopefully Android 4.2 dengar nak keluar..

Buat masa ni Jelly Bean masih dekat di hati..

~ Be a Creator Not a User ~

Ulasan