How to Manage Local and Network Printer in Windows 7


Aku guna HP LaserJet 1320 dan kadang-kadang time memerlukan tu lah printer buat hal tak detect nak print. Aku ni jenis pengguna yg tak shutdown PC bile balik kerja sebab senang kalau nak remote buat kerja dari rumah boleh amik data kat situ juga..Agaknya printer pun jadi mengong kot sebab jarang tido..hahaha

Printer tu aku suke guna sebab ia duplex dan senang nak buat booklet..ada org offer printer baru, tp syarat aku letak nk auto duplex juga.

PC aku  guna Windows 7

Step naif aku sebelum ni...

1) Aku remove printer aku kat 'Devices and Printers'. Pergi start menu ada kat area situ..
2) Dari situ aku remove dengan select dan delete device..TAPI!!! kalau printer tu ada queue job, kena delete queue job tu dulu then baru boleh remove device.
3) Kena ingat bila remove device disitu, driver tak remove lagi yek.
4) Puas aku remove, refresh...ada semula..berkali-kali..bila restart PC ok..queue dah hilang
5) Then aku add semula device tu dan guna driver sama. Tapi sama juga error printing..arghhh...
6) Lastly...aku log aduan ICT dan mintak tolong expert gak...hehehe...Juruteknik Komputer aku..
7) Ntah macamana dia buat elok la jadinya...huhu

Then aku nekad kali ni aku nak resolve sendiri, Error printing keluar lagik..
1) Aku belajo dari JT aku aritu, mula-mula remove device
2) Tutup power printer
3) Buka semula power printer dan PC akan auto detect SB Driver baru untuk printer tu....

tapi......

sampai sudah diam...erk..takkan aku nk panggil JT lagik...kali ke 4 dh tahun ni kena gitu..

Last2 aku try surf internet :
Untuk mudah manage printer, stepnya :

1) Klik start menu dan taip 'Print Management'
2) Menu ni akan tubik...ops teganu pulop..
3) Then kat situ, macam2 boleh buat...jadi aku remove driver-driver printer yang macam2 aku dh install dulu masa nak resolve problem ni.
4) So lepas tu aku tutup power printer
5) Aku bukak semula...ia detect driver printer terbaru...lagi cantik, siap keluar mesej kalau toner dah low..takyoh aku jengket kaki tengok printer aku..hehehe..

Ilmunya...Print Management tu je...lelain tu aku bebel je...
Harap membantu.

~ Be a Creator Not a User ~

Ulasan