I need to copy a file to all subdirectories by using command line in Linux


Credit untuk nota ni kepada sifu linux aku syazli..

Niat aku nak copy satu fail ni namanya amanah.php ke dalam semua sub folder yang ada dalam root web folder sistem aku ni.

Kalau guna cp biasa ia kena copy satu persatu ke folder dalam root web folder aku...jenuh wooo nak copy satu2...developer sistem aku tut au le suke wat byk folder ntah apa2...ehehe...

So kaedahnya taip command berikut :


find /data/www/cuba/ -type d -exec cp /data/www/muka/amanah.php {} \;

Penerangan :
find /data/www/cuba/ -type d
- Ini adalah untuk senarai subfolder apa yang ada dalam folder /cuba tu..kalau taip yang tu dulu elok juga sebelum execute cp tu..

-exec
Ia digunakan untuk execute command cp dalam find.

cp /data/www/muka/amanah.php {} \;
- Ia akan copy file dalam folder /muka/amanah.php tu ke folder disenarai dari find tadik.

Selepas copy jika group owner bertukar, run command berikut :
chown -R muzzo.muzzo /data/www/cuba

Sekarang tak perlu dah aku nak buat keje pelecey wat cp satu2...hahahha...harap membantu rakan semua jua.


~ Be a Creator Not a User ~

Ulasan