Asset Inventory Using Open Source PART III

Cepatnye pulak aku update yek..

Ok aku akan terangkan bagaimana nak dapatkan inventori dari pc standalone dan masukkan dalam server OCS Inventory.

1) Extract file OCS Inventory Agent ke c:/ocsng/
2) Run command line
3) taip cd c:/ocsng/
4) Taip OcsAgent.exe /local
5) Paparan berikut akan keluar dan pilih tempat untuk disimpan fail yang akan digenerate untuk inventory report pc tersebut.

Image:Agent_requesting_path.jpg

6) Sekiranya keluar dialog box minta info tag, sila masukkan tag berkenaan atau boleh kemaskini dari web OCS NG Inventory. Jika tidak, akan keluar mesej mengatakan telah berjaya export info PC ke file path yang kita tetapkan.

7) Setelah selesai export fail tersebut, import pula ke dalam server OCS NG Inventory melalui web. (user admin sahaja boleh akses)

8) Sekiranya ingin rerun inventory pc tersebut semula, sila taip berikut pada command prompt :

>cd c:/ocsng

>Ocsinventory.exe /local

Sekarang anda dah berjaya menyimpan inventory pc standalone ke dalam server OCS NG Inventory.

Bagi yang ingin mencuba, moga berjaya !!!

~ Be a Creator Not a User ~
http://muzzotechspot.blogspot.com
http://muzzoshah.blogspot.com

Ulasan

tok berkata…
banyak juga maklumat en. yang bergambar berfoto segak ni.tapi boleh ke en.kongsi sikit maklumat macam macam nak pasang opensource suse,centos,redhat dalam komputer kita.mula dari 0 .nak ganti mocrosoft window vista dgn suse atai redhat camner?
muzzo berkata…
terima kasih atas komen tersebut. insyaallah saya cuba masukkan nanti artikel cara nak setup linux os..
-= JoHn LaBu =- berkata…
Boss... kalu pakai ubuntu bleh dop... nok tra nihh... sekurang2 nye ade gop jase kat JAWI tu sblum dpt tukor ke trg... hehehe... sbnrnyer saya nok create sever ni pakai vmware workstation jer... untuk demo kat dia org... sementara saya ade kat ctu ni ingt nak buat la... kalu dia org rase berminat dia org kne cari lah pc sutir buat sever...
Saya pakai ubuntu kt opis... kalu saya terus je install ocs sever kat pc gangu tak...
muzzo berkata…
boleh je nk pakai install ocs inventory ng server tu atas ubuntu terus..nak guna VM pun boleh..tp kalau vm tu mcm kt high end pc skit kalau nk guna agent byk...kalau install atas svr ubuntu terus tu yakin skit atas pc..boleh guna ocs + glpi untuk capture terus inventory tarik dari ocs tu ke database di glpi (mcm sistem myasset) jadi akan dapat info spec pc terkini...http://www.ocsinventory-ng.org/en/about/features/ocsng-glpi.html

Jom meriahkan pengguna ubuntu..notebook saya dh tk guna windows..hahaha main ubuntu je skang..ada versi linux sesuai utk pengguna windows..zorin os..